Saturday, 14 January 2012

:D

Suatu hari seorang penceramah terkenal membuka seminarnya dengan cara yang unik. Sambil memegang wang RM100, dia bertanya kepada hadirin :

“Siapa yang nak duit ini?”. Kelihatan ramai penonton angkat tangan menunjukkan ramai yang minat. 

“Saya akan berikan ini kepada salah seorang dari anda , tapi sebelumnya perkenankanlah saya buat ni dulu.”
Dia berdiri mendekati hadirin . Wang itu diramas-ramas dengan tangannya sehingga renyuk. Lalu bertanya lagi : 
“Siapa yang masih mahu duit ini?” Jumlah tangan yang mengangkat tak berkurang.
“Baiklah,” jawabnya, 
“Apa jadinya bila saya melakukan ini?”
Ujarnya sambil menjatuhkan wang itu ke lantai & melenyek-lenyekkan dgn kasutnya. Meski masih utuh, kini wang itu jadi amat kotor,lusuh dan amat renyuk.
 “OK, sekarang masih ada yang berminat?”. Tangan-tangan yang angkat ke atas masih tetap banyak.

Hadirin sekalian, Anda baru saja menghadapi sebuah pelajaran penting. Apapun yang terjadi dengan wang ini, anda masih berminat kerana apa yang saya lakukan tidak akan mengurangi nilainya.
Biarpun renyuk,lusuh dan kotor, wang ini tetap bernilai RM100 juga..
Dalam kehidupan ini, kita pernah beberapa kali terjatuh, terkoyak, dan dipenuhi kotoran akibat keputusan yang kita buat & situasi yang menerpa kita dalam sesuatu keadaan dahulu.

Dalam keadaan seperti itu, kita merasa tak berharga, tak bererti.
Padahal apapun yang telah & akan terjadi, anda tidak pernah akan kehilangan nilai di mata mereka yang mencintai anda, lebih-lebih lagi di mata Tuhan.

Jadi walau bagaimana kotor pun anda, kita masih mempunyai nilai yang tersendiri. Sayangilah diri anda, bertaubat jika membuat dosa, terus berusaha jika gagal kerana diri kita sebenarnya amat berharga.

Dan jangan terlupa kita adalah makhluk Allah yang di pandang sama, hanya iman dan takwa yang membezakan kita.
sincerely
puteri nurul syazwani
                                                                                         
 

Friday, 13 January 2012

B O O M !!

PUKUL 06.15 BERTARIKH 12.01.2012

on the way nk balik rumah..tetibaaa...pitttt !! booommm !! excident....huh`...sedar-2 moto hancur...gshock !! OMG !! hancur...kalkolatur...?? pelanting jauh...beg sekolah..?? mak aiii koyak abisss.....cek baju sekolah...oppss!! seksi laa pulak...kain koyak...teruk bhai...

Bukan kain sebenar..kain sebenar daa hancur.:(





tetibaa rase  sakit..?? oo,,,tangan akuu,,injured teruk laa jugak...kebass sebelah badan..belah kiri ...naseb x belah kanan !.naseb baik..Kanan bolehh menulis ...alhamdulilah....

tak tau nk salah kan sape...bendee nk jadii..jadilah ! da kehendak Ilahi mendee tuu nk berlaku..;(
cerita dy macm nii...


ade 3 org budak sekolah rendah main tepi jalan.....dorg main lintas-lintas jalan raya...hesh~budak-2 ni..tau x ni jalan besarr...lori kereta banyak...wak2 tu..kawan dy seramai 2 org berjaya melintas jalan dengan penuh gaya..siap up basikal lagi...tinggal la budak ni sorg jee dkt seberang...budak ni..dy main-2 tepi jalan...up basikal laa...lepas tuu dy buat gaya basikal mcm ular kene palu tuu..gaye mcm x nk join kawan-2 dy yng main menyeberang tuu....


mak akuu pon..hoon laa budak tuu...bilee hoon..dan-dan dy seberang jalan..naseb mak akuu sempat brek.klo x sempat aku rasee...patah tulang belulang kami nii...kirenyee da dekt sangt baru budak tuu menyeberang..menyeberang mengejut..apee lagi..boommm !!..akuu bukak mata...aku sedar da adee atas jalan...first bende aku cari..akuu cari mak akuu...mama..??,,lepas tuu..mama akuu ckp..anii bangun cepat..boleh bangun x ni...lepas tuu akuu berusaha tuk bangun walaupun akuu rase badan ni kene tindih dgn batu...LC ? perhgg !! jauh gilerr pelanting...hendaa moto bengkok..lampuu pecah...helmet aku hilang terus...sapee ponn x jumpee..sian LC kan.?..ayah akuu da hantaa hospital da pon Lc..gud bye LC..akuu sentiasa merindui mu di sini..





akuu teruss nampk barang-barang sekolah akuu..kalkolator,g-shock,beg ,buku,kotak pensil...semua da terburai terkeluar dari beg..beg akuu koyak..haha..gshock akuu !! OMG..my lovely things koet..putus tali jam..:(
tapi klo betui balik boleh pakai balik kan ? bateri dy elok jee..hehhee..



*buku..bajuu sekolah..beg..berlumuran darah 


*beg sandang x teruk manee pon ..juz putus jee..
ni sebahagian yang mninglkan kesan xcident...adee byk lagii..


.budak tadi..kepala dy berdarah..sebb terhumban atas jalan...sian..naseb 1 jahitan dkt kepala dy..dyorg yng nmpk kejadian tuu...marah giler dkt budak tuu..mmg salah dy pon..tapi x boleh nk salahkan sape-2 bile da jadi macm ni..



call ambulans..perghh ..lambt bhai..Allah e2 mmg maha mengatur kan ? tetiba ayah akuu lalu dkt tempt kejadian naik kereta..ayah akuu berhenti dan terus bawak aku dgn budak tuu pergi hospital..sian ayah akuu....msty dy sedih moto lc dy teruk..;(..akuu pon sedih..mcm manee nk pergi sekolah..nseb adee moto kriss tuu...;v.





dkt hospitl..kite org berpecah..budak tuu pergi jahit kepala..akuu teruss  cuci luke..lepas cuci..kene cucuk..cucuk ATT..nk elak kene kancing gigi..huhhu..lepas cucuk..dalm setengah jam..akuu pergi xray tangan..takut adee cedera dalm..tapi..tagn akuu mmg truk laa....kulit terkoyak giler besar,,dkt siku pulak injured dy...aky x tau nk ckp macm manee..rase tyme tuu kudung sekejap..tangan x bole gerak walaupun sikit..





naseb baik mak akuu x ape-aape..dy juz luke kecil je..koyak pon x parah macm akuu...mama..ani syukur sangat mama xde pape..ani x nk mama sakit macam ani..bia ani je lukee...ani seronok sngt bile tangan ani luka dan mama xde ape yang luke..ani xnak mama sakit macam anii..:'(



lepas xray...alhamdulilah x de ape yang retak atau pon patah...akuu dibenarkan pulang..tapi seandainya tangan akuu yang lukee nii sakit saraf kene datg hospital balik..mungkin ade yang x kene...budak tadi pon da okai...1 jahitan di tgn 1 jahitan di kepala....budak tuu pon xde laa pihak hospital tahan ..sbb...kriteria tuk ditahan xdee lagii dkt budak tuu...





seandai nyee budak tuu muntah..pening..baru kene tahan dan xray kepala..tapi alhamdulilah dy xde ape-2 pon..:)tymee dekt hospital..glemer gilerr akuu...semuaa pesakit yang adee dkt situu tye aku..sekolah mane..xcident kee.?? xlarat nk jawab...pas2...semuaa takut dgn lukee akuu ..:'(


macam nii laa luka akuu..tapii ni bukn gmbaa akuu erk
ni search dkt googlee...
tak kan laa akuu x pakai bajuu macm dy nii...ni lelaki,,
tapi lukee akuu mmg sebijik mcm nii


dpt mc dari doktor..3 hari je...sekarang lukee akuu x kering pon lagii...sedih wokk...mcm x cayee jee akuu alami mndee ngeri nii..dulu selalu hampir-hmpir nk excident..tpi skrg betui-betui pulak..ni kali ke2 eksident,,,kali pertama juz jatuh jee...xdee apee lukee pon..kali ke2 nii paling teruk laa..



akuu pon kene rest bayk-byk..takut lenguh dy effect lagi teruk sbb hentakan yang kuat dkt jalan..lepas tuu teringt yng akuu ade msg dgn sorg kawan akuu nii pasal xcident...takdir kan..?? baruu ckp semlm ari nii daa kene...naseb aku x arwah lagi..klo x ..xdee laa koee pangkah and gduh dgn akuu daa..;D..koe kene cari penganti laa klo nk gduh bagai..hahaha..:D

 * comei kan kucing ni gaduhh..mcm kitee kan !!..
hekhekhekh..;)
tapii..kloo gduhh dgn org tuu..xdee mcm nii..lagi dahsyat !




okai laa..nk rehat..hw pon baynk..aiyaa`saba je laa...pesana sikit tuk korang semuaa :

korang...akuu nk ckp..jangn main tepi jalan..bahayee..!!..klo yng bawak kenderaan atas jalan tuu..mesti ade lesen...lesen nii byk benefit...klo x de lesen jgn gatai-2 bawak...ajal maut tangan tuhan..dia daa aturr semua nyee tuk kite..mungkin Allah masih sayang kan akuu..budak tuu..mak aku..dan Dia bagi peluang tuk kami melihat dunia ni lagii..dan teruss bersujud kepadaNya,,Thanks ya Allah
terima kasih kepada yang datang melawat kami anak-beranak dan care dkt kami..;D..ILYSMFD,:<3..aku nk mintak maaf dkt korang yang mengenali aku..maaf sangat-sngt tau..klo ade sakit kan hati korg ape semua.sayang korang semuaaa sampai mati..promise ! :( 
sincerely,
puteri nurul syawani





Friday, 6 January 2012

T A K U T

Ehem . Takut nak cari kawan ? Yup . Wa memang sangat takut nak carik kawan ! Ingat lagi time dolu dolu masa 1st time nak masuk sekolah menengah . Form lah katakan . hehe . Malam sebelum nak ke sekolah , nak tidur pun tak boleh . Pusing sana .. Pusing sini .. Arghh (!) 



Bukan nya sebab apa . Memikirkan ..



"Ishk , esok dah nak masuk Form 1 , sekolah baru .. Jauh pulak tuu . Dah ler kena dok hostel . Macam mana ehh ? Macam mana nak cari kawan ni ? Takut lahhh ... "


Err . Perkara segebitu lah yang selalu terjadi pada wani . Takut sangat nak cari kawan . Ehehek . Sebab mama & abah pernah cakap kat wani..Sebelum masuk MADID...Wani sekolah SMAD..dkt tepeng..(!)..lepas beberapa hari kemudian..dapt tawaran ke Madid...da dekat dgn umah terasee seronok nk pindaa..HAHA


" Nanti dah masuk sekolah tu , cari kawan yang elok . Jangan pulak cari kawan yang suka main - main . Cari kawan yang nak belajar je .. Bukan mama suruh kamu memilih . Tapi untuk kebaikan kamu jugak . " 


Ah (!) Boleh pulak macam tu . Kawan pun kena pilih ke ? Hati wani terpikir gitu lah . Ye lah , mana tak nya . Dah lah wani ni 'pemalas' . Kang tak pasal - pasal hanyut terus dalam pelajaran kan dah susah . HAHA .




lepas kuar result pmr...dgn hati yang berat..mama suruh wani pinda dri madid...sbb dy ckp wani byak main..x serius dlm pelajaran....Dengan hati yang relaa...dan wani pon da pk masak-2...buat pulakk solat isthikharoh..mintak hidayah tuhan...dengan izin Allah..wani dapt petunjuk dari Nya...dan wani nekad tuk pindaa...and create a new lifeee....


wani bergelar merchuan sekrg ..no more madidian or smadidian..:(.tapi bestt..sekolah byk-2 nii..HAHA..naseb dkt bukit merchu tuu ramai kawan yang wani daa kenai sebelum nii...klo x mesty kekok nk mati (!)


Even daa kenai laamee kawan dkt smbm uh perasaan takut still adee...ala..bukan sll jumpee pon...
Tapi wani suka  bercampur dengan orang .perasaan takut tuu..berkurang..bukan takot ape..(! )just Takot tersalah pilih kawan .Sekarang ni rasa macam nak je kawan dengan semua orang . tapi.. Tahu - tahu je lah . wani ni cepat sangat terpengaruh . Kang tak pasal - pasal terjebak pulak dengan gejala negatif . Susah lak kan ? HAHA . Tapi , sekarang wani nk berubah nk sPm..xnk berseronokk dgn kawan jee.. ! Dulu je macam tuh  . Sebab sekarang wani dah besar*besaa sangat kee (?) . 17 tahun lah katakan . Ok . #SayaTua!


#pisstt..saya nk kwan dengan awakk dgn ikhlass...awak nk kawan dgn saya x ? HAHA